Tilbake
Skriv ut

Visuell kunst 2020-2021: Kroki

KROKI med Silje og Guro er både et tegneverksted og et danningsverksted. Gjennom å tegne aktmodell med blindtegneteknikk får elevene øvd evnen til observasjon, konsentrasjon, glede og selvtillit i tegnefaget. Verkstedet er også et møte med nakenhet i en naturlig kontekst. Dette står i positiv motvekt til hvordan ungdommer ofte møter seksualisert nakenhet gjennom sosial medier og samfunnet ellers i dag. På denne måten er verkstedet en  kombinasjon av ferdighetslæring og danning.

Elevene i programrådet var enstemming enige om at dette er et viktig prosjekt som alle vil ha nytte av, og understreker betydningen av kropp og nakenhet i en naturlig kontekst.

Ut over det å lære en tegneteknikk har workshopen også to underliggende formål:
1. Elevene får erfare at man ikke trenger å være perfeksjonistisk eller "flink" til å tegne for at en tegning skal bli vellykket. I blindtegningsteknikk må vi frigjøre oss fra ideen om gode og dårlige tegninger. Her handler det først og fremst om å gjøre øvelsen, og å knekke blindtegne-koden. Som biprodukt blir likevel blindtegningene svært uttrykksfulle, komiske eller overraskende flotte, men på en annen måte enn elever gjerne er vant til å vurdere gode og dårlige tegninger.

2. Elevene får oppleve nakenhet i en kontekst der kroppen er naturlig og ikke-seksualisert. Krokitegning krever konsentrasjon og fokus på å tegne raskt, og det er ikke tid til å tenke over det flaue og rare i situasjonen der de sitter overfor en naken person. Vi mener at dette er en verdifull erfaring for ungdommer som vokser opp i et samfunn fyllt med perfeksjonisme, og der synet på kropp er preget av stereotypiske og seksualiserte idealer.

Erfaringer:

Vi har sålangt avholdt ca 80 verksteder gjennom DKS, både ungdomsskole og Vg1- Vg3. Vår erfaring er at elever helt ned i 13-års alder har godt utbytte og glede av verkstedet. Vi har også gode erfaringer med elever med ulike kulturelle og religiøse bakgrunner, samt elever med psykisk utviklingshemming eller utviklingsforstyrrelse. Så lenge elevene er forberedt på hva de skal, og hva begrepet aktmodell innebærer, går gjennomføringen godt for seg - uten "oppstyr".

De fleste elever og lærere er naturlig nok ganske spente når de kommer inn til økta, men vår erfaring er at stort sett alle kommer ut igjen positivt overraset over hvor lite kleint det faktisk var, og ikke minst - hvor moro det var å tegne på en ny måte. Mange blir også positivt overrsaket over sine egne tegneferdigheter. Gjennom naturlig og trygg tilstedeværelse, og gjennom å være i aktiv dialog med elevene underveis i verkstedet, søker vi alltid å skape en trygg og lærerik ramme for både elever og lærere.

Verkstedet har tidligere blitt knyttet til folkehelse / psykisk hel og livsmestring, naturfag, seksualundervisning, kroppsøving og kunst og håndverk.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Vestfold fylkeskommune
  • Kunstnere/grupper: Silje Eugenie Strande Øktner og Guro Erika Trøseid Gjerstadberget